Lo Pati - Centre d'Art  - Terres de l'Ebre : Programació mónFILMAT 2020

Programació mónFILMAT 2020

Lloc
Presencial: Plaça De Lo Pati. Online: a través de Festhome.com

Data
Del 2 al 5 de juliol de 2020.

Descarregat la programació de mónFILMAT 2020

“Paradís pintat”, “Adoration” o “Monos” són algunes de les principals apostes de mónFILMAT 2020.

  • El certamen serà la primera activitat amb públic de Lo Pati després del confinament i de les primeres projeccions cinematogràfiques presencials al territori

El Festival Internacional de Cinema i Paisatge mónFILMAT, que impulsa Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre, ja té a punt la programació per a la que serà la seua cinquena edició. El certamen, especialitzat en el cinema on el paisatge té un protagonisme essencial en el desenvolupament de la trama argumental, se celebrarà del 2 al 5 de juliol, adaptat a la fase de represa post-confinament per la COVID-19. Així, una part de les projeccions es faran de forma virtual a través de la plataforma Festhome i les altres de forma presencial a l’aire lliure, a la plaça del Centre d’Art Lo Pati. De fet, mónFILMAT serà la primera activitat presencial que es fa a Lo Pati des de l’esclat de la pandèmia, tot i que el centre està obert des del passat 12 de juny. També serà una de les primeres ocasions de veure cinema de manera col·lectiva a les Terres de l’Ebre. “Durant el confinament hem vist molt de cinema a casa, però ara ens podrem retrobar per reflexionar i aportar diferents punts de vista sobre allò que hem vist. Compartir l’experiència de veure una pel·lícula és una de les singularitats principals de mónFILMAT i és important mantenir-la”, apunta Aida Boix, directora de Lo Pati.

Concretament, s’han programat deu llargmetratges –quatre presencials i sis online- i s’ha mantingut la filosofia del festival a l’hora de fer la selecció. “Busquem pel·lícules en què el paisatge tinga un pes primordial en l’acció i apostem per combinar els  films que ens són geogràficament propers, amb d’altres d’internacionals”, argumenta Xavier Miró, programador del festival. Aquesta aposta per treballs vinculats al territori tindrà un pes molt important en l’edició d’enguany de mónFILMAT, ja que els dos llargmetratges que s’han triat per inaugurar i cloure el festival són Paradís pintat, el documental d’Elisenda Trilla, sobre la pallassa Pepa Plana, establerta des de fa uns quants anys al delta de l’Ebre; i La Inocencia, l’òpera prima de Lucia Alemany filmada al seu poble natal, Traiguera (Baix Maestrat). Totes dues es projectaran amb públic a la plaça de Lo Pati i comptaran amb la presència d’alguns dels protagonistes i creadors.

Les altres dos projeccions presencials són la belga-francesa Adoration, de Fabrice Du Welz, inèdita a les sales del país; i la equatoriana Cuando ellos se fueron, de Veronica Haro, Premi millor llargmetratge documental en el Festival Kunturñawi 2019, festival amb el qual mónFILMAT va establir lligams l’any passat.

La resta de títols programats es podran veure online i gairebé tots han tingut reconeixements importants en festivals de cinema nacionals i internacionals. Es tracta de Los lobos (Mèxic, 2019), de Samuel Kishi, guardonada amb el Gran Premi de la Secció Generation Kplus del Festival de Berlín; Monos (Colòmbia, 2019) d’Alejandro Landes, definida pel propi director com “un  viatge salvatge i hipnòtic a través de la selva”, guanyadora del Premi Especial del Jurat en el Festival de Sundance; El huevo del dinosaurio (Mongòlia, 2019) de Wang Quan’an, un film difícil d’etiquetar que ens transporta als paisatges de l’estepa mongola, i que va guanyar l’Espiga d’Or a la millor pel·lícula i a l millor fotografia en el Festival de Valladolid-Seminci; Niños somos todos (Catalunya, 2019) de Sergio Cameron, un documental que retrata l’estada del músic crític i provocador, Niño de Elche a Bolívia; i finalment Lo que arde (Espanya, 2019), d’Oliver Laxe, ambientada a la Galícia rural i que narra el retorn d’un piròman al seu entorn familiar i que ha rebut importants premis, entre ells el Premi del Jurat del Festival de Cannes, i el de millor pel·lícula europea als Premis Gaudí.

En aquesta edició de mónFILMAT també es manté l’oferta adreçada al públic infantil i juvenil, amb la projecció també virtual de Jacob, Mimi i els gossos del barri (Letònia-Polònia, 2019) d’Edmunds Jansons, un film d’animació que tracta de forma distesa i trepidant la xacra de la gentrificació.

Tampoc hi faltaran les projeccions de curtmetratges, una vintena repartits en tres sessions temàtiques. La primera mónANIMAT, selecció de curtmetratges d’animació que aborden futurs distòpics i realitats paral·leles. La segona sessió, recull curts que parlen de les complexes relacions entre les persones; i finalment, en la tercera sessió s’han seleccionat curtmetratges que tenen una certa essència retrospectiva i miren al passat. Les projeccions presencials es faran totes a la plaça del Centre d’Art Lo Pati, amb l’aforament limitat i a les 22:00 hores. L’entrada és gratuïta. Pel que fa a les projeccions online a través de la plataforma Festhome s’hi accedirà a través d’un enllaç gratuït i s’establirà un horari limitat per a veure-les.

LA PROGRAMACIÓ

PROJECCIONS A LA PLAÇA DEL CENTRE D’ART LO PATI

PARADIS PINTAT (Catalunya, 2019-60’). Elisenda Trilla. *Film inaugural.

Se centra en la figura i en la feina diària de la pallassa Pepa Plana per parlar de la recerca universal per trobar el nostre lloc en el món. Una recerca personal i no tant personal sobre el dret de poder anar on el cor et porti i, també, dels valors artístics del nostre paisatge, del nostre territori.

Amb la presència d’Elisenda Trilla (director), Pepa Plana (protagonista) i Oriol Gracià (productor)

Dia i hora: dijous, 2 de juliol a les 22:00 hores

 

ADORATION (Bèlgica-França, 2019-98’). Fabrice Du Welz.

Una road movie cap un món desconegut i, potser, cruel. Una fàbula sobre l'amor adolescent: boig, insconscient i intens, emmarcada en els boscos de les Ardenes. Premi especial del Jurat i premi a la millor fotografia en el Festival de Sitges.

Dia i hora: divendres, 3 de juliol a les 22:00 hores.

CUANDO ELLOS SE FUERON (Equador, 2019-62’). Verónica Haro.

Brillant òpera prima en format documental que ens parla d'un petit poble d'Equador, Plazuela, on només hi viuen vuit dones velles. Poc a poc, tothom ha anat marxat del poble, però aquestes dones, amb el seu dia a dia, les seues cançons i rutines el mantenen viu. L’autora parteix d'allò local per a parlar-nos d'allò universal: el cicle de la vida, el record, la pertinença. Premi millor llargmetratge documental en el Festival Kunturñawi 2019.

Dia i hora: dissabte, 4 de juliol a les 22:00 hores.

LA INOCENCIA (Espanya, 2019-92’). Lucía Alemany. *Film de cloenda

Un dels debuts en la direcció més prometedors del recent cinema espanyol. La inocencia és el retrat d’una generació, d’un temps i d’un espai, i en aquesta triangulació resideix la seva força. Film carregat de naturalitat i de veritat gràcies a les interpretacions de professionals i no professionals per a una història en què, molts i moltes, ens hi veurem reflectits. Premi Gaudí millor actiu secundària per a Laia Marull.

Dia i hora: diumenge, 5 de juliol a les 22:00 hores.

 

 

 

PROJECCIONS ONLINE. FESTHOME

Divendres, 3 de juliol

NIÑOS SOMOS TODOS (Catalunya, 2019-95’). Sergio Cameron.

Aquest documental és el testimoni gràfic de l’estada que el músic -provocador i crític- Niño de Elche va fer a Bolívia. Un viatge iniciàtic d’aproximació respectuosa cap a una altra cultura. La música, la quotidianitat, els sons, la gastronomia... ens parlen de l’altre, però alhora ens permet qüestionar-nos a nosaltres mateixos. Un cant a la comprensió i al criticisme.

CURTS 1: MÓNANIMAT (74’)

Selecció de curts d’animació que parlen de futurs distòpics i realitats paral·leles. Són els següents: Obsolescence (Jesús Martínez Tormo-10’25’’) / Wells Paradox (Albert Rodríguez Modolell-18’) / The Black Tome of Alsophocus (Alan Slavutzky-Nicolás Montes-9’58”) / Homomaquia (David Fidalgo Omil-14’27”) / Madrid 2120 (José Luis Quirós-Paco Sáez-7’39”) / Anacronte (Rául Koler-Emiliano Sette-14’58”).

CURTS 3: EL PES DEL PASSAT (84’)

Selecció de curtmetratges que tenen com a temàtica comuna la mirada envers el passat: Bajo la palmera (Pau Bacardit-22’17”) / Terre et sang (Amaury Paz-2’20”) / 27 minutos (Fernando González Gómez-7’41”) / Pisse-Debout (Nicolas Bellaiche-14’37”) / Caligrafía (Ferran Masip Valls-5’41”) / La Der Des Der (Guillain Patrice-8’18”) / November 1st (Charlie Manton-24’41”).

Disponibles: d’11:00 a 20:00 hores.

Dissabte, 4 de juliol

MONOS (Colòmbia, 2019-102’). Alejandro Landes.

‘Un viatge salvatge i hipnòtic a través de la selva’, així descriu Monos el seu director. Es tracta de la pel·lícula impactant i dura de mónFILMAT 2020. Una obra fascinant, apassionada, en què l’horror i la bellesa es donen de la mà de forma magistral. Un film sobre l’adolescència que també vol ser un tractat sobre la supervivència. Premi Especial de Jurat en el Festival de Sundance.

 

EL HUEVO DEL DINOSAURIO (Mongòlia, 2019-100’). Wang Quan’an.

Un film difícil d’etiquetar. Pot ser una investigació policial, un drama íntim o una lliçó sobre el cicle de la vida. Mongòlia i la seva aclaparadora i bella estepa és un personatge més. La nova pel·lícula del director de l’aclamada La Boda de Tuya té aires de western i fou rodada sense guió, en un intent d’enregistrar l’ancestral estil de vida mongol, tot plegat amb moltes dosis d’emoció. Espiga d’Or a la millor pel·lícula i millor fotografia en el Festival de Valladolid-Seminci.

 

CURTS 2: UN PAISATGE DE RELACIONS HUMANES (90’)

Segona selecció de curtmetratges que aborden des de diferents perspectives les complexes i dures relacions humanes: Terre Ferme (Ivän James Hayward-17’48”) / Salatka (Rut Angielina-3’) / Black Bass (Rakesh Narwani-15’19”) / Piedad (Daniel Cano-18’30”) / Réplica (Santi Capuz-12’59”) / Bye Bye Bridges (Estanis Bañuelos-13’40”) / Lunas de Marte (David Desola-10’27”).

Disponibles: d’11:00 a 20:00 hores.

 

 

Diumenge, 5 de juliol

JACOB, MIMI I ELS GOSSOS DEL BARRI. (Letònia-Polònia, 2019-70’). Edmunds Jansons.

Film d’animació que tracta de forma distesa i trepidant el greu fenomen de la gentrificació. Així, un jove que passa una setmana sencera a casa d’uns familiars haurà de lluitar contra els plans malèfics d’un ric home de negocis que vol apropiar-se dels edificis del centre de la ciutat. Uns gossos de carrer (que parlen) seran la seua poca (o gran) ajuda. Recomanada per a xiquets i xiquetes a partir de 6 anys.

LOS LOBOS. (Mèxic, 2019-95’). Samuel Kishi.

Una mare amb els seus dos fills emigra de Mèxic als EEUU en busca d’una vida millor. Per anar a treballar els deixa sols a l’apartament on viuen, un barri de l’extrarradi on passen les hores avorrits, fent volar la imaginació, veient la vida per una finestra i esperant el desitjat dia de poder anar a Disneyland. Emotiva, realista, sensible i amb tocs autobiogràfics. Gran Premi de la Secció Generation Kplus del Festival de Berlín.

LO QUE ARDE (Espanya, 2019-89’). Oliver Laxe

El seu director ens deixà hipnotitzats/des amb ‘Mimosas’ i de ben segur que ho tornarà a fer amb aquesta proposta carregada de bellesa. Una immersió en el paisatge rural de Galícia per a parlar-nos de la història del retorn d’un piròman a casa, amb la seua mare, la seua gossa i tres vaques. Realitat i ficció es confonen en aquest film que vol ser un homenatge a una estils de vida en vies d’extinció.

Disponibles: d’11:00 a 20:00 hores.


       
<
>
agost 2020
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
subscriu-te al butlletí newsletter

segueix-nos a:

facebook twitter instagram vimeo flickr

Lo Pati

Centre d'Art - Terres de l'Ebre

C/ Gran Capità, 38-40

Tel. 977 709 400

43870 Amposta

Horari de visita:

dijous, divendres i dissabtes de 17:00 a 20:00

diumenges d'11:00 a 14:00

 

Organitza:

Ajuntament d'Amposta

 

Amb lo suport de:

Generalitat de Catalunya

Diputació de Tarragona

I la col·laboració de:

Museu de les Terres de l'Ebre

Política de privacitat
continguts amb llicència creative commons