Lo Pati - Centre d'Art  - Terres de l'Ebre : BIAM 1997. “Premi Biennal d’Art Ciutat d’Amposta 1997”

Portada catàleg

BIAM 1997. “Premi Biennal d’Art Ciutat d’Amposta 1997”

Place
Museu Comarcal del Montsià.

Date
del 26 de juliol al 7 de setembre de 1997

Catàleg BIAM 1997

Des de l’aparició de l’art abstracte, s’han succeït infinitat de tendències que es proposen existir com escoles o modalitats autònomes, que moltes vegades no són més que arestes d’una mateixa actitud formal davant...

Jurat

Josep Miquel Garcia; Abel Figueres; Frederic Montornés; Joan Peiró; Antonia M. Perelló.

 

Premis i seleccionats

1r premi:
  • Javier Peñafiel Morellón

Seleccionats:
  • Ita Puig Borràs
  • Karin du Croo de Jongh
  • Marc Roso Rdríguez
  • Artur Cañigueral Royo
  • Paulina Muxart Agell
  • Jan Codina Satorras
  • Ximo Amigó
  • José Vicente Guerrero Tonda
  • Àngel Corral Roig
  • José Andreu Galiana
  • Josep Güell Hernández
  • Pere Folch Piqué
  • Irene van de Mheen
  • Jaume Parera Casals
  • Ramon Roman Guimaraes
  • Llorenç Martínez Eixarch
  • Santiago González Sanz
  • Àngels Bosch Serna
  • Isabel García Cuadrado 

Presentació


La teoria de l’expressió en l’art d’avui, pateix un gran procés d’acceleració. Des de l’aparició de l’art abstracte, s’han succeït infinitat de tendències que es proposen existir com escoles o modalitats autònomes, que moltes vegades no són més que arestes d’una mateixa actitud formal davant l’obra d’art.

Al voltant del concepte de pintura, durant aquest segle hem vist esclatar les grans avantguardes clàssiques: del futurisme al cubisme; de l’expressionisme al surrealisme, i la instauració de l’art abstracte concret. En aquestes avantguardes l’atmosfera pictòrica estava sempre lligada a la seva pròpia plasticitat; però a partir de la segona meitat del segle ja hi ha una laceració del teixit pictòrico-plàstic per mig dels altres moviments artístics que varen seguir: l’art dadà i la seva dessacralització, que encara repercuteix en les tendències conceptuals; l’aparició del gest i el signe, en l’action painting i tatxisme, que lliurant del racionalisme occidental, ens aproparen a les gnosologies zen; l’art programat i el cinetisme amb les investigacions cibernètiques; la tornada a la iconocitat, encara que ironitzada, de l’art pop; i l’art conceptual, que recupera totalment els valors gnoseològics en l’activitat creativa, no necessàriament estètica.

Tots aquests moviments ens marquen el caràcter performatiu de l’obra pictòrica actual, i ens introdueixen en un laberint mutant, tant a nivell formal, conceptual com sensible. Observem amb interés i objectivitat el que es produeix entorn a nosaltres: com canvia davant els nostres ulls, igual que observem la nostra pròpia mutació.

Antonia P. Ripoll
Directora d’Esardi,
Escola d’Art i Disseny d’Amposta

A partir de textos de G. Dorfles

Nota informativa


L’Ajuntament d’Amposta ha organitzat la Biennal d’Art Ciutat d’Amposta amb la voluntat de difondre els valors de l’art i de donar suport als artistes. El Premi de Pintura, que està dotat amb 600.000 PTA, és el centre de les manifestacions d’aquesta Biennal. El Premi recerca plantejaments plàstics exigents i d’investigació creativa dels diferents conceptes de pintura, així com el possible caràcter performatiu del llenguatge, donat que tant el tema com la tècnica a emprar han estat lliures, així com les dimensions. La participació al Premi de Pintura ha restat oberta a artistes de tot l’àmbit estatal, i en aquesta edició han concursat 95 autors procedents de Catalunya, el País Valencià, les Illes, la comunitat de Madrid, el País Basc, Astúries, etc.

El jurat qualificador, que ha estat constituït per Josep Miquel Garcia, Abel Figueres, Frederic Montornés, Joan Peiró i Antònia M. Perelló, ha seleccionat 19 obres, i el seu veredicte es farà públic el dia 26 de juliol en inaugurar-se l’exposició de les obres seleccionades. El programa d’actes, preparat conjuntament per l’Ajuntament d’Amposta, el Museu del Montsià i Esardi, per al proper dissabte 26 de juliol inclou les següents activitats:

  • Inauguració de l’exposició del Premi de Pintura de la Biennal d’Art Ciutat d’Amposta, a les 19 h, al Museu del Montsià.
  • Exposició de Diana Rovira, guanyadora del Premi de Pintura Biennal d’Art Ciutat d’Amposta 1995-1996, a les 19,45 h, a la Biblioteca Comarcal Sebastià Juan Arbó.
  • Espectacle de dansa contemporània Malqueridas, a les 20,30 h, a la Zona del Castell.

Tota aquesta convocatòria pretén ser un exercici d’expressió a tots els nivells de la creació plàstica i un espai de confrontació per a l’Art, que esdevingui no només un punt de trobada per als àmbits especialitzats, sinó principalment per al públic en general..

La Biennal ha arribat aquest any a la 5a edició, certamen que s’ha anat consolidant edició a edició, situant-se entre els primers premis per a joves creadors plàstics a Catalunya, pel que fa a la quantia del premi, composició del jurat, nombre de participants i qualitat de les obres seleccionades i dels guanyadors.

En les anteriors ocasions els guanyadors van ser: Carles Guerra amb l’obra "Perquè tu et projectis 3" (1989), Manel Margalef amb l’obra "Síntesi d’un diàleg" (1991), Susy Gómez amb una obra sense títol (1993), i finalment en la passada edició (1995) el premi va ser per a Diana Rovira.

Crèdits

  • Ajuntament d’Amposta
  • Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura
  • Diputació de Tarragona
  • Museu del Montsià
  • Escola d’Art d’Amposta

       
<
>
april 2020
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Archive

17 16 15 14 13
12 11 10 09 08
07 06 05 04 03
02 00 97 95 93
91 89
subscribe to newsletter newsletter

follow us:

facebook twitter instagram vimeo flickr

Lo Pati

Centre d'Art - Terres de l'Ebre

C/ Gran Capità, 38-40

Tel. 977 709 400

43870 Amposta

Opening hours:

Thursday, friday and saturday 17:00 - 20:00
Sunday 11:00 - 14:00

 

 

Organised by:

Ajuntament d'Amposta

 

With the support of:

Generalitat de Catalunya

Diputació de Tarragona

And the collaboration of:

Museu de les Terres de l'Ebre

 

Privacy policy
continguts amb llicència creative commons