Buscador
Lo Pati
Julia Montilla, Strawberry Fields
Exposicions

Julia Montilla, Strawberry Fields

Julia Montilla denuncia el capitalisme agroindustrial amb Strawberry Fields

Del 6 de febrer al 15 de març de 2026.

Centre d'Art Lo Pati


L’audiovisual guanyador de l’11a edició del Premi de Videocreació 2025 es podrà veure a Lo Pati d’Amposta del 6 de febrer al 15 de març

Lo Pati – Centre d’Art de les Terres de l’Ebre donarà el tret de sortida a la temporada 2026 el proper divendres 6 de febrer a les 19.00 h amb la inauguració la instal·lació audiovisual Strawberry Fields, de la videoartista Julia Montilla. Guanyador de l’11a edició del Premi de Videocreació, el projecte posa el focus en les dones temporeres que treballen en la recollida de maduixes a Huelva, territori convertit en paradigma dels efectes del capitalisme agroindustrial. El film analitza les conseqüències socials i ambientals de l’agricultura intensiva i explora la continuïtat entre l’herència colonial i l’actual model extractivista, per qüestionar les absències visuals i narratives que invisibilitzen aquests col·lectius.

Situat a la cruïlla entre l’assaig visual, el documental i el cinema experimental, l’audiovisual construeix un recorregut pels paisatges físics i humans que configuren el cultiu del maduixot, des d’una mirada crítica que desafia l’urbanocentrisme dominant i les representacions hegemòniques de la vida rural i les condicions laborals de les treballadores migrants. L’obra s’alinea amb els principis de la interseccionalitat representacional, utilitzant el llenguatge audiovisual com a eina de resistència i de visibilitat per als subjectes subalterns.

El títol pren com a referència la cançó Strawberry Fields Forever dels Beatles, que qüestiona la percepció de la realitat («nothing is real») i associa la comoditat vital a la ceguesa voluntària («living is easy with eyes closed»). En aquest context, la mirada esdevé un acte polític: mirar transforma allò observat i, alhora, ens transforma a nosaltres. Aquesta al·lusió reflexiona sobre la doble dinàmica de la invisibilització —la ceguesa voluntària i la mirada institucionalitzada— que ha contribuït a la manca de representació de les jornaleres. Strawberry Fields utilitza un llenguatge fragmentari per qüestionar la construcció política de la mirada i obrir un espai crític sobre les formes de colonialisme i ecocidi contemporanis. Mitjançant aquest enfocament, el film proposa una lectura crítica dels paisatges humans i territorials del cultiu intensiu, trencant amb l’efecte de realitat habitual del dispositiu cinematogràfic i generant noves formes de visibilitat per a les treballadores invisibilitzades. La peça es podrà veure a Lo Pati fins al 15 de març.

El Premi de Videocreació és una coproducció d’un projecte de videocreació entre els Centres Territorials del Sistema Públic d’Equipaments d’Arts Visuals de Catalunya: CVIC Centre d’Arts Contemporànies (Vic); Bòlit, Centre d’Art Contemporani (Girona); La Fabra Centre d’Art Contemporani (Barcelona); M|A|C Mataró Art Contemporani (Mataró); Mèdol – Centre d’Arts Contemporànies de Tarragona (Tarragona); Centre d’Art la Panera (Lleida); Lo Pati Centre d’Art – Terres de l’Ebre (Amposta); i Centre d’Art Tecla Sala (l’Hospitalet de Llobregat). En la producció també hi participa el Santa Mònica, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i Loop Festival Barcelona.

Julia Montilla (Barcelona, 1970) és artista visual i professora. Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona, on actualment exerceix com a professora associada i cursa estudis de doctorat, forma part del projecte de recerca I+D+I Ritmos del trabajo femenino en la historia del arte y la cultura visual (Estado español, 1936–2022). El seu treball es desplega a través de múltiples formats i llenguatges per interrogar el paper de la imatge i els mecanismes de construcció visual de la quotidianitat. En els darrers anys, la seva pràctica s’ha centrat en qüestions com el malestar psíquic, l’èxtasi religiós i les formes de precarització i exclusió en l’àmbit laboral. Des de finals de la dècada de 1990, ha presentat la seva obra en espais com La Capella, l’Espai 13 de la Fundació Joan Miró, el Centro de Arte Dos de Mayo, el MACBA o el Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León, entre d’altres. Al llarg de la seva trajectòria ha estat beneficiària de beques d’institucions com el MoMA, la Fundación Botín, la Fundació “la Caixa” i l’Institut de Cultura de Barcelona. A més, ha format part del Patronat d’Hangar, ha treballat a la plataforma d’audiovisual experimental Hamaca i és cofundadora de la llibreria La Caníbal.

Comparteix a

Altres activitats Altres activitats
Catàleg de l’exposició ‘Sentir Música Callada’ de Leonardo Escoda
Exposicions
2026
Catàleg de l’exposició ‘Sentir Música Callada’ de Leonardo Escoda
Ampliar
Visita comentada de l'exposició Cos d’Ebre amb Marco Noris.
Exposicions
11 d'ocubtre de 2025.
Visita comentada de l'exposició Cos d’Ebre amb Marco Noris.
Ampliar
Marco Noris, Cos d'Ebre
Exposicions
Del 6 de setembre al 16 de novembre de 2025.
Marco Noris, Cos d'Ebre
Ampliar
Lo Pati

Lo Pati Centre d'Art - Terres de l'Ebre
Plaça Mari Chordà, sn
977 709 400
43870 Amposta

Horari:

Tancat temporalment fins nova exposició.

Segueix-nos a:

Facebook logo Twitter logo Instagram logo Vimeo logo Flickr logo

Organitza

Ajuntament d'Amposta logo

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya logo Diputació de Tarragona logo

Subscriu-te al butlletí

LO PATI 2026